ΑΡΧΕΙΟ

Σελίδες

Αναγνώστες

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

Η Κοινωνική Ιδεολογία του Αυτοκινήτου

Το χειρότερο πράγμα σχετικά με τα αυτοκίνητα είναι ότι είναι σαν
κάστρα ή σαν βίλες δίπλα στη θάλασσα: πολυτελή αγαθά τα οποία
εφευρέθηκαν για την αποκλειστική ευχαρίστηση μιας πολύ πλούσιας
μειοψηφίας και τα οποία σαν φύση και σαν σύλληψη ποτέ δεν
προορίζονταν για τον απλό λαό. Αντίθετα με την ηλεκτρική σκούπα, το
ράδιο ή το ποδήλατο, τα οποία διατηρούν τη χρηστική τους αξία ακόμα και
σήμερα και που όλοι έχουν από ένα, το αυτοκίνητο όπως μια
παραθαλάσσια βίλα, είναι επιθυμητό και χρήσιμο τόσο μόνο όσο οι μάζες
δεν έχουν από ένα. Αυτό εξηγεί γιατί το αυτοκίνητο τόσο σαν έννοια όσο
και σαν πρωταρχικός σκοπός, είναι ένα αγαθό πολυτελείας και η ουσία
της πολυτέλειας του έιναι ακριβώς αυτή η δυσκολία του να μαζικοποιηθεί.
Αν όλοι είχαν ένα πολυτελές αγαθό, κανείς δε θα είχε κοινωνικά προνόμια
από αυτό.
Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στη περίπτωση της παραθαλάσσιας
βίλας. Κανείς δεν έχει τολμήσει ακόμη να ισχυριστεί ότι το να
μαζικοποιήσεις το δικαίωμα για διακοπές σημαίνει μια βίλα με ιδιωτική
παραλία για κάθε οικογένεια. Οποιοσδήποτε καταλαβαίνει ότι αν καθεμιά
από τις 13 ή 14 εκατομμύρια οικογένειες χρησιμοποιούσε μόνο 10 μέτρα
από την παραλία, θα χρειαζόταν μια ακτή 140.000 χιλιομέτρων περίπου,
ώστε καθεμιά να έχει το μερίδιο της. Για να δοθεί όμως στη καθεμιά το
μερίδιο της, θα έπρεπε να κόψουμε την παραλία σε τόσο μικρές λωρίδες ή
να στριμωχτούν οι οικογένειες τόσο πολύ μεταξύ τους, που η χρηστική
αξία θα ήταν μηδενική και θα χανόταν το "προνόμιο" σε σύγκριση με ένα
ξενοδοχειακό συγκρότημα. Με λίγα λόγια, η δημοκρατικοποίηση της
πρόσβασης στη παραλία οδηγεί σε μια μόνο λύση αυτή της
κολλεκτιβοποίησης. Και αυτή η λύση είναι αναγκαστικά εκ διαμέτρου
αντίθετη και εχθρική με την πολυτέλεια της ιδιωτικής παραλίας, η οποία
είναι ένα προνόμιο που μια μειοψηφία παίρνει ως δικαίωμα της σε βάρος
όλων των άλλων.
(Απόσπασμα) Andre Gorz

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου